آنالیز سئو سایت (SEO Analysis) همیشه مسئلهای چالش برانگیز برای صاحبین کسبوکارهای اینترنتی بوده است. این افراد برای اینکه بتوانند SEO موفقی داشته باشند، دائما به دنبال روشهایی اصولی و مناسب برای بررسی سایت خود هستند. در واقع بررسی SEO یک کسبوکار اینترنتی به تمام اقداماتی اشاره دارد که با انجام آنها میتوان رتبهبندی سایت را در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) افزایش داد. در این مقاله با این مفهوم بیشتر آشنا شده و سپس نحوه انجام آن و بهترین ابزارهای تجزیه و تحلیل سایت را به شما معرفی میکنیم.
آنالیز سئو یعنی چه؟
بررسی سئو به معنای تجزیه و تحلیل جامع و کامل یک وبسایت است. برای این منظور چک میشود که تا به حال چه تکنیکهای SEO در سایت پیادهسازی شده و چه اقداماتی را میتوان برای کمک به بهبود آن انجام داد. به عبارت دیگر SEO Analysis یعنی بررسی محتوا، کدهای برنامهنویسی، ساختار و اعتبار دامنه.
با کمک تجزیه و تحلیل SEO متوجه خواهید شد که استراتژیهای بهینهسازی وبسایت تا چه اندازه خوب پیادهسازی شدهاند. البته این مورد تنها مزیت این علم نیست و چنین تحلیلی به شما نشان خواهد داد که کجا برای کسبوکار اینترنتی خود ترافیک ایجاد کرده و چگونه استراتژیهای خود را اجرا کنید. همچنین با بررسی وضعیت بهینهسازی دامنه خود خواهید فهمید که کدام کلمات کلیدی را باید هدف قرار دهید و آیا خطای فنی دارید یا خیر. آشنایی با رقبا و اینکه چگونه میتوانید تکنیکهای سئو خارجی را به درستی انجام دهید نیز از مزایای این نوع آنالیز هستند.
چرا بررسی سئو سایت برای کسب و کارها مهم است؟
داشتن ترافیک جستجوی زیاد و ارگانیک یکی از قدرتمندترین راهکارهای فروش و بازاریابی در دنیای دیجیتال است. در صورتی که نام دامنه کسبوکار اینترنتی شما در جستجوهای مربوطه ( از طریق دسکتاپ یا تلفن همراه) وجود ندارند، به طور قطع مشتریان احتمالی راهی برای پیدا کردن شما نخواهند داشت. تجزیه و تحلیل SEO به شما نشان میدهد که آیا کسبوکارتان برای مصرفکنندگان امروزی قابل مشاهده است؟ همچنین چنین تحلیلی به شما کمک میکند که با سرعت بالای تغییرات الگوریتمهای موتورهای جستجو و فضای رقابتی آنلاین همراه باشید.
SEO Analysis برای کسبوکارها مهم است، زیرا افراد میتوانند تصمیمات استراتژیک خود برای بهبود رتبه کسبوکار اینترنتیشان در صفحات نتایج موتورهای جستجو را بر اساس نتایج به دست آمده از این تحلیلها بگیرند. نتایج این بررسیها به صاحبین کسبوکارها روش تولید محتوا، بهینهسازی موارد فنی و در نتیجه بهتر شدن تجربه کاربری سایت را نشان میدهد. در واقع یک شرکت برای کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجو، افزایش ورودی و دستیابی به اهدافش باید یک آنالیز سئو را روی سایت خود و رقبایش انجام دهد. تحلیل بهینهسازی وبسایت یک استراتژی موثر است که در زمان و هزینه شما صرفهجویی میکند.
در هنگام تجزیه و تحلیل SEO باید ضعیفترین صفحات سایت را شناسایی کرده و سئو داخلی، خارجی و عوامل فنی آنها را بهبود ببخشید. همچنین با چنین آنالیزی میتوانید اطلاعاتی را به دست آورید که برای بهبود محتوای موجود در وبسایت خود و کسب رتبههای برتر گوگل به آنها نیاز دارید.
در هنگام بررسی سئو سایت چه اقداماتی باید انجام داد؟
برای اینکه بتوانید تحلیل درستی از سئو سایت خود داشته باشید، باید اقدامات خاصی را انجام دهید. در این بخش برخی از مهمترین اقدامات در این زمینه مطرح شدهاند.
- تجزیه و تحلیل وضعیت ایندکس و قابل دسترس بودن سایت در گوگل
اولین گام برای آنالیز سئو یک بیزینس آنلاین، بررسی قابل دسترس بودن آن در گوگل است. باید بدانید که چند صفحه از کسبوکار اینترنتی شما در صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل در مقایسه با تعداد پستهای منتشر شده در سایتتان ایندکس میشوند. به یاد داشته باشید که گوگل همیشه همه صفحات شما را ایندکس نمیکند، بنابراین پیش از شروع SEO Analysis وضعیت ایندکس بیزینس آنلاین خود را بررسی نمایید.
یکی از سادهترین راهها برای بررسی ایندکس دامنه در گوگل تایپ کردن دستور site:example.com در موتور جستجو است. در نهایت لیستی از تمام صفحات وبسایت خود را که در حال حاضر در نتایج گوگل ایندکس شدهاند، مشاهده خواهید کرد.
- آنالیز ترافیک سایت
یکی دیگر از مواردی که در هنگام بررسی سئو باید بررسی کنید، کانالهای ورودی کاربران به سایت است. برای این منظور باید ترافیک طبیعی موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و غیره را آنالیز کنید. از آنجایی که بهترین بازدیدکنندگان از راه منابع ارگانیک وارد سایت میشوند، در حالت نرمال باید بیشتر ترافیک سایت خود را از طریق این منابع جذب نمایید. این در حالی است که جذب مداوم ترافیک از منابع ارگانیک موجب ورود کاربران جدید به وبسایت خواهد شد. این موضوع باعث بهبود رتبهبندی بیزینس آنلاین در موتورهای جستجو میشود، بنابراین اگر در هنگام تجزیه و تحلیل دامنه خود متوجه شدید که درصد زیادی از ترافیک ورودی شما از منابع طبیعی به دست نمیآید، باید استراتژی SEO خود را تغییر دهید.
- بررسی محتوا
آنالیز محتوا موضوع مهمی در بهینهسازی وبسایت است و از چند زاویه به این موضوع پرداخته میشود. برای مثال باید بررسی کنید که آیا محتوای شما سئو شده است؟ در این زمینه موارد زیادی برای در نظر گرفتن وجود دارند:
- برآورده ساختن نیاز کاربر از جستجو.
- استفاده از کلمات کلیدی اصلی و فرعی صحیح.
- پاسخ به سوالات درست.
- پوشش تمامی موضوعات مرتبط.
- اطمینان از خوانایی نوشته.
- تولید محتوایی با طول مناسب.
اگر شما در بیزینس آنلاین خود تعداد زیادی محتوا دارید، بررسی این مقالات برای شروع آنالیز سئو عالی است. با بهروزرسانی محتواهای قدیمی 3 مزیت مهم را به دست خواهید آورد:
- به گوگل نشان میدهید که همیشه در حال آپدیت و ارائه محتوای جدید هستید. این امر موجب افزایش اطمینان موتورهای جستجو و کاربران میشود.
- با آپدیت مقالههای قبلی اشکالات آنها را برطرف کرده و مطالب صحیح را به کاربران نشان میدهید.
- میتوانید مطالبی را که زیاد جستجو میشوند، به محتوای خود اضافه کرده و میزان ترافیک ورودی صفحات را افزایش دهید.
- تحقیق کلمات کلیدی
با تحقیق کلمات کلیدی میتوانید عبارات جستجوی جدیدی را بیابید که افراد در بازار هدف شما سرچ کرده، اما سایت شما هنوز برای این کلمات رتبهای در گوگل ندارند. این موضوع یکی از جنبههای مهم هر استراتژی سئو و محتوا است. فهمیدن اینکه رقبا از چه عبارتهایی ترافیک دریافت میکنند، مهم است.
استراتژی محتوا تا حد زیادی استراتژی کلمه کلیدی سایت را نیز مشخص میسازد. زیرا در کنار اینکه متوجه خواهید شد که باید برای چه موضوعاتی رتبه بگیرید، کلمات و عبارات کلیدی را نیز میشناسید. با این وجود باید در بحث تحلیل سئو عمیقتر شده و کلماتی را پیدا کنید که در حال حاضر برای آنها رتبه دارید. ابزارهای سئو به شما نشان خواهند داد که برای چه کلماتی رتبه خوبی دارید و چه کلماتی نیاز به بهبود دارند. یکی از بهترین ابزارها در این زمینه گوگل سرچ کنسول است.
برای اینکه اعتبار بیزینس آنلاین خود را بالا ببرید، باید موضوعات مرتبط با حوزه کاری خود را به خوبی پوشش داده و محتواهایی باکیفیت ایجاد کنید. همچنین باید محتواهای رقبا را نیز بررسی کرده و به کمک تحقیق کلمات کلیدی، موضوعات پر سرچ و مرتبط با حوزه کاری خود را بیابید.
- آنالیز سئو داخلی
سئو داخلی یا On-page SEO شامل اقداماتی میشود که باید درون سایت پیادهسازی کنید:
- هر صفحه باید حداقل و حداکثر برای یک کلمه کلیدی بهینه شده باشد. کلمه کلیدی باید در عنوان، توضیحات متا، هدینگهای صفحه و در داخل متن ظاهر شود.
- صفحات نباید بدون لینک داخلی باشند.
- عنوان اصلی و عناوین فرعی باید سئو فرندلی باشند. در هر صفحه به یک تگ H1 نیاز دارید که موضوع کلی صفحه را پوشش میدهد. از هدرهای دیگر برای سازماندهی محتوا استفاده میشود.
- تصاویر باید متن جایگزین یا ALT داشته باشند.
- آنالیز سئو خارجی
لینک دادن یک سایت مرتبط و با اعتبار بالا به یکی از صفحات دامنه شما عاملی موثر در موفقیت سئو است. با تجزیه و تحلیل سئو خارجی (off-page SEO) متوجه خواهید شد که:
- آیا لینک مضر وجود دارد؟
- چه زمانی و چرا دیگران به محتوای شما لینک میدهند؟
- شناسایی فرصتهای لینک سازی.
میتوانید از ابزار Ahrefs Site Explorer برای یافتن بکلینکهای خود استفاده کنید. همچنین این ابزار لیستی از بکلینکهای از دسته رفتهتان را در اختیار شما قرار میدهد. با استفاده از این اطلاعات میتوانید گاهی اوقات پیوند را بازیابی نمایید.
در استراتژی ساخت لینک بسیار مهم است که لینکها تا حد امکان طبیعی باشند. انکرتکست در این زمینه نقش مهمی دارد. صفحات برتر، لینکهای برتر و انکرتکستهای خود را بررسی کرده و ببینید که آیا باید تنوع بیشتری داشته باشند یا خیر. علاوه بر این، مدلهای مختلف انکرتکست را نیز در نظر داشته باشید:
- انکرهای برنددار ( برای مثال طراحی سایت در سئو تیم).
- انکرهای عمومی ( برای مثال اینجا، بیشتر بیاموزید).
- انکرتکست عریان یا Naked link ( مانند seo-team.ir).
به یاد داشته باشید که هر چقدر یک بکلینک مرتبطتر به حوزه کاری شما باشد، ارزش بیشتری از آن دریافت خواهید کرد. اعتبار و ترافیک نیز روی قدرت بکلینک تاثیر میگذارد.
- آنالیز سئو تکنیکال
در صورتی که ساختار فنی سایت شما مشکلات زیادی داشته باشد، گوگل به سرعت محتوای شما را از اولویت ایندکس و رتبهبندی خارج میکند. در هنگام Technical SEO Analysis باید موارد زیر را بررسی نمایید:
- لینکهای شکسته.
- سرعت پایین.
- نداشتن پروتکل HTTPS.
- وجود ریدایرکتهای تودرتو.
- وجود تعداد زیادی صفحه 404.
- ریسپانسیو نبودن صفحات.
- آپلود تصاویری با حجم بالا.
- آنالیز سئو سایت با بهترین ابزارها
برای بررسی دامنه میتوان از بهترین ابزارهای سئو بهره برد. در ادامه برخی از محبوبترین این ابزارها را معرفی کردهایم:
ابزارهای خارجی تجزیه و تحلیل SEO:
- Seositecheckup.com.
- Seoptimer.com.
- Seobility.net.
- Woorank.com.
- Sitechecker.pro.
- Seotesteronline.com.
ابزارهای ایرانی تجزیه و تحلیل SEO:
- Analytics.upseo.ir.
- Checkup.tools.
- Maxeo.io.
این ابزارها به صورت آنلاین وضعیت کسبوکار اینترنتی شما را تشریح میکنند.